Homepage › Forums › Forum: alles over de koperspiraal › Bijwerkingen spiraaltjes › Ongesteldheid en zakken van spiraaltje
- Dit onderwerp bevat 40 reacties, 6 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden geleden door vivian.
-
AuteurBerichten
-
-
LunaBijdrager
beste judith,
ten eerste wil ik je bedanken voor je inzet om zoveel mogelijk vragen te beantwoorden.
ik ben op deze manier veel te weten gekomen over de t-safe wat me ook heeft besluiten om het te laten plaatsen. t-safe heb ik laten plaatsen in het ziekenhuis, het is speciaal voor me besteld en het was voor het eerst geplaatst. wat een eer!! haha
heb het onder verdoving geplaatst gekregen, was een beetje duizelig en viel bijna flauw. denk dat het door de verdoving kwam. ik ben heel erg tevreden met de t-safe, volgende dag was alles over en voel er niks van.maar ik heb een paar vragen ik ben namelijk voor het eerst ongesteld geworden. en ik had gedacht dat je dus iets meer bloedverlies en buikkramp kan krijgen eerste paar maanden. maar bij mij is het nu dat ik 1 dag een beetje bloed had roze bloed en daarna 2 dagen niks en toen weer een beetje bloed bruinachtig en het lijkt alsof het niet wil doorkomen als je snapt wat ik bedoel. nu is dit al de 7de dag zo.
kan dit voorkomen? ik hoop maar niet dat ik zwanger ben want dat roze bloed???
dokter zei dat het gelijk beschermend was dat klopt toch ook aangezien ik dit al een paar x heb gelezen.mvg luna
-
JudithModerator
beste luna,
hartelijk dank voor je reactie en je vragen.
allereerst: maak je geen zorgen.
de meeste vrouwen hebben last van meer bloedverlies of buikkrampen de eerste 3 maanden.
ook onregelmatig bloedverlies komt voor gedurende de eerste paar maanden na het plaatsen van hun spiraal.er zijn vrouwen die vrijwel direct hun natuurlijke cyclus terug hebben, maar er zijn ook vrouwen die wel 15 of meer dagen (onregelmatig) vloeien gedurende de eerste paar maanden.
als je los van onregelmatig bloedverlies en licht bloed geen klachten hebt, is dit normaal.
je weet dat je altijd terecht kunt op dit forum als je verder nog vragen hebt of dat je terecht kunt bij het online spreekuur van gynaecoloog bots.
we hopen je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
titus health care
http://www.t-safe.nl -
Stephanie 1973Bijdrager
ik ben nu ongesteld sinds vorige week maandag (woensdag brak het door) en het is nu donderdag en nog niet over. dit is de eerste ongesteldheid na het plaatsen… ik lees her en der dat het normaal is in het begin om zo lang ongesteld te zijn?
verder erg tevreden overigens zonder de hormonen! -
JudithModerator
beste stephanie
dat is correct. de eerste drie maanden na plaatsing van de t safe kun je last hebben van meer & onregelmatig bloedverlies. ook kun je meer buikkrampen hebben.
na 3 maanden herstelt je natuurlijke cyclus zich.hartelijke groet
titus health care
NicaBijdrager
beste judith
ik heb precies hetzelfde als luna,
ik heb nu een maand geleden een t-safe laten plaatsen omdat ik als 17 jarige ook nog niet zit te wachten op kinderen 😉 en ik ben er tot nu toe heel tevreden over. het plaatsen deed geen pijn en de daarna was alles ook gewoon als vanouds.
nu ben ik vaak rond de 20ste of 18e van de maand ongesteld.
maar gister al kwam de bekende onderrug pijn die ik altijd 2 dagen hou en daarna weer kwijt ben, alleen nu was het gister een beetje bloed en daarna alleen een bruinig goedje.
dat bruinige goedje is er nog steeds maar heel weinig, en mijn rugpijn is al weer weg gelukkig 🙂
maar ik vraag me af of het nu zo is dat het volgende week of in de loop van de week in 1 keer losbarst. want ik ben ongeveer een week te vroeg nu.is het kenmerkend dat alles in 1 keer begint of komt het net als normaal gesproken geleidelijk opzetten?
gr nica
-
BrittBijdrager
hoi allemaal,
ik heb op 6 april mijn t-safe laten plaatsen. ben 3 weken na het zetten al ongesteld geworden en dit was toch even wennen. kreeg eerst helse pijnen in mijn rug en vloeide behoorlijk. zowel met een superplus tampon en een maandverband kwam ik de nacht maar net door en overdag om de 2 uur verschonen. toch niet erg veel last gehad van mijn onderbuik. de ongesteldheid duurde een dag of zes, 2 dagen langer dan normaal. ik heb in ieder geval geen last meer van migraine doordat ik geen hormonen meer krijg, halleluja!
wat ik me wel afvroeg judith.. ik ben dus nu al een keer ongesteld geweest en mijn huisarts zei dat hij tijdens de eerste menstruatie kan gaan zakken. is het dan niet mogelijk al eerder een controle echo te laten maken? moet nu nog wachten tot 25 mei..groetjes britt.
-
JudithModerator
beste britt,
er worden momenteel veel vragen gesteld over het naar beneden zakken van een t-safe spiraaltje en de nacontrole.
het is bekend dat een spiraaltje door de maandelijkse cyclus iets kan verschuiven in de baarmoeder. hij kan iets naar beneden zakken maar de volgende maand vervolgens weer iets hoger zitten. het spiraaltje gaat mee met de golven van de cyclus om het zo maar even te noemen.
soms komt het voor dat een spiraaltje 1,5 cm onder de fundus (bovenste rand van de baarmoeder) zit tijdens een nacontrole. sommige gynaecologen adviseren dan om het spiraaltje te laten verwijderen omdat de werking niet optimaal zou zijn.
gelukkig is middels wetenschappelijk onderzoek bewezen dat dit niet hoeft.
vandaar ook het advies van het nederlands huisartsen genootschap (nhg):
ik hoop hiermee je zorgen weg te hebben genomen.
hartelijke groet
judith wiegant
titus health care
SuzanGast
Hallo,
Ik heb de T-safe al 5 maanden. Tot zover heb ik een normale cyclus gehad, maar nu ben ik na 2 weken weer ongesteld. Er is heel weinig bloeding. 1 dag wel en 1 dag niet!! Is dit normaal?
-
Titus Health CareGast
Beste Suzan,
Ik zie opeens je bericht. Waarschijnlijk heb ik dat nog niet beantwoord. Excuses daarvoor. De reden daarvan is dat het niet op de normale plek staat. Is je cyclus inmiddels genormaliseerd? ik hoop voor je dat het eenmalig is geweest. Dat kan soms voorkomen door welke reden dan ook. Zo niet, dan raad ik je aan langs je huisarts te gaan voor een controle.
Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
annet kerstenGast
beste judith
ik had een vraagje
ik ben in 2016 bevallen,en heb dus sins dien een t safe laten plaatsen,maar sins december 2017 en tot nu toe, komt mijn ongesteld wel 10 dagen te vroeg en ik heb de spiraal al van af 2016 oktober. is het normaal dat de mensturatie nog steeds veranderd ? of moet ik toch even langs mijn huisarts gaan. ik heb trouwens wel voor dat ik zwanger werdt ook al t safe gebruikt en heb nog nooit problemen gehad met mijn menstruatie, die kwam altijd netjes op tijd.groetjes Annet
-
Titus Health CareGast
Beste Annet,
De menstruatie zou inmiddels al weer normaal moeten zijn. Ik heb geen idee wat de reden is dat je steeds 10 dagen eerder ongesteld bent. Het kan allerlei oorzaken hebben, maar daarvoor heb ik te weinig inzicht in jouw situatie. Ga daarom toch maar even naar je huisarts om het te bespreken. Die kent je en kan je wellicht beter van advies dienen.
Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
NatashaGast
Halo iedereen ik ben natasha ik had gehoord dat mijn spiraal 19mm verschoven is ma ik bloed elke maand op niew ma ik krijg die heel hard mijn maandstonden en ik voel letterlijk de draatjes zitten heb ook hevige buikpijn kan iemand mij alstublieft meer uitleg grven
-
Titus Health CareGast
Beste Natasha,
Voordat ik je goed antwoord kan geven, zou ik eerst antwoord moeten hebben op de volgende vragen: van wie heb je gehoord dat je spiraaltje is 19 mm verschoven? Hoe lang heb je het spiraaltje? Heb je iedere maand je menstruaties of heb je constant bloedingen?
Dat je de draadjes voelt zitten is normaal. Die heftige menstruaties en buikpijn komen vaker voor in de eerste drie maanden na plaatsing van je spiraaltje. Je kunt eventueel wat pijnstillers innemen, zoals Ibuprofen of Aleve feminax, waardoor de baarmoeder zich beter ontspant en de pijn minder wordt.Ik denk eigenlijk dat je het beste naar je huisarts kunt gaan om alles eens rustig te bespreken. Die kent je en kan beter beoordelen wat er aan de hand is.
Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
MalouGast
Bijna 1mnd geleden koperspiraal laten plaatsen. Slechts eerste 4dgn bloedverlies gehad. Verder nergens meer last van.
Eerste dag van laatste menstruatie is al 40dgn geleden.
Is dit normaal?
-
Titus Health CareGast
Beste Malou,
Goed om te horen dat je weinig last hebt van het spiraaltje. Het is vrij normaal dat je in de eerste drie maanden onregelmatige menstruaties hebt. Je lichaam moet even wennen aan het vreemde voorwerp. Heb je hiervoor de pil gebruikt? Zo ja, dan moet je natuurlijke cyclus op gang komen en dat kan gepaard gaan met allerlei reacties. Ook dan kan je last hebben van onregelmatig bloedverlies.
Mocht je menstruatie erg lang uitblijven dan zou je even langs de huisarts kunnen gaan voor een controle.Vriendelijke groet,
Milly
-
-
MichelleGast
Hallo, ik heb nu dik een jaar een koperspiraal en dat ging altijd prima. Me menstruatie was altijd regelmatig. Maar nu werd ik opeens na 2 weken alweer ongesteld. En nu lijk ik wel weer ongesteld te worden na 2 weken. Hoe kan dat? Zal ik voor de zekerheid mijn huisarts bellen of is dit normaal?
-
MichelleGast
Sorry ik bedoel dat ik de eerste keer na 3 weken alweer ongesteld werd(dus een week eerder dan normaal)
-
Titus Health CareGast
Beste Michele,
De tussentijdse bloeding kan ook een ovulatiebloeding zijn geweest. Dat komt veel voor. Ook bij vrouwen zonder spiraaltje. Mocht je je erg ongerust maken dan kan je voor de zekerheid nog even bij je huisarts laten onderzoeken wat er mogelijk aan de hand is.
Vriendelijke groet,
Milly
-
-
EsGast
Hallo,
Ik heb al bijna 2,5 jaar mijn koperspiraal. Het is eigenlijk altijd goed gegaan tot 3 maanden geleden. Regelmatige cyclussen van 28 dagen en 7 dagen ongesteld. Maar nu veranderd Mijn menstruatiein een keer heel erg. Eerst 18 dagen te laat ongesteld, toen 20 dagen achter elkaar ongesteld. Nu werd ik wel redelijk optijd ongesteld, 3 dagen later als normaal. Maar ondertussen alweer 12 dagen ongesteld. Maar ook niet zoals normaal; beetje lichtrood bloed.. eigenlijk de gehele menstruatie net of het niet echt doorzet. Wat moet ik doen?
-
Titus Health CareGast
Beste Es,
Fijn om te horen dat het de eerste jaren zo goed ging en je weinig klachten had. Waarom je nu opeens zulke onregelmatige menstruaties hebt is mij ook niet helemaal duidelijk. Heb je misschien meer stress of een andere levens/eetstijl, waardoor je hormoonhuishouding wat van slag is?
Ik raad je in ieder geval aan naar de huisarts te gaan om te laten onderzoeken wat de oorzaak van je klacht is.
Laat je nog weten wat de oorzaak is geweest?Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
DaphneGast
Hoi!
Ik heb sinds een maand een koper spiraal, hiervoor jaren lang de pil en de prikpil gehad. Maar nu is het zo dat ik 3 dagen na dat ik mijn spiraal heb gekregen soms rood(ongesteld) bloed heb maar eigenlijk 90% bruin bloed.. dat is nu al 3 week zo, zonder pauzes. Is dit normaal? Ik heb verder helemaal geen klachten. Alleen heel soms een beetje kramp en dan komt er ook weer bloed. Ik maak me alleen meer zorgen over dat bruine bloed.. kan het voorkomen dat je zo lang bloed? De gynaecoloog heeft aangegeven dat ik niet op na controle hoef omdat ze met de echo zag dat hij meteen goed zat. Maar ik vraag me af of dit normaal is
-
Titus Health CareGast
Beste Daphne,
Aangezien je jarenlang de pil hebt gebruikt en nu daarmee bent gestopt, moet je natuurlijke cyclus weer helemaal op gang komen. Bruin bloedverlies betekent dat ‘oud’ bloed wordt opgeruimd. Dat komt vaker voor en je hoeft je daar geen zorgen over te maken.
in ieder geval goed om te horen dat je verder weinig last hebt van je spiraaltje. Een nacontrole is niet perse nodig, maar wij raden het wel aan. Je kunt van tijd tot tijd ook zelf controleren of je de draadjes kunt voelen. Dan weet je dat het spiraaltje er nog zit. Soms zijn de draadjes wat moeilijk te voelen, omdat ze vaak om de baarmoedermond heen zijn gekruld.
Ik hoop dat je de komende jaren zonder zorgen kunt genieten van je hormoonvrije spiraaltje!Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
PrisGast
Beste allen,
Ik heb mijn spiraal al vanaf september 2015. Nooit eerder problemen gehad tot 3 weken geleden. Ik heb vanaf 27 februari last van bloedverlies. Ik ben radeloos. Het is niet normaal. 3 weken nonstop bloedingen. Wie weet er iets hierover?
-
Titus Health CareGast
Beste Pris,
Fijn dat je zo goed reageerde op het spiraaltje en je geen problemen hebt ervaren. Dat je nu opeens wekenlang last hebt van bloedingen is niet goed. Ik raad je echt aan naar de huisarts te gaan voor een onderzoek om te laten nakijken wat er aan de hand is.
Laat je nog weten wat de oorzaak is geweest?Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
ChantalGast
Hallo ik heb me spiraal al een jaar ma elk maand krijg ik echt las van hevige buik pijn voor dat me menstruatie komt en het kom ook onregelmatig maar de pijnen zijn zodanig hevig
-
Titus Health CareGast
Beste Chantal,
Wat naar voor je dat je iedere maand last hebt van buikpijn voor je menstruatie. Ook vrouwen zonder spiraaltje kunnen daar last van hebben. Misschien hoort het bij jouw natuurlijke cyclus. Je kunt tegen de pijn Ibuprofen of Aleve Feminax innemen. Ook een warme kruik of bad kan verlichting geven.
Maak eventueel bij je huisarts een afspraak om te laten controleren of het spiraaltje goed op zijn plaats zit.
Sterkte!Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
KayleeGast
Hey,
Ik had een vraagje. Ik heb nu zo ongeveer 5 maanden een spiraal. Ik heb na het zetten van de spiraal wel een aantal dagen buikpijn en bloedverlies gehad. Maar na een paar dag was dit over. Ik ben sinds dien helemaal niet meer ongesteld geworden. Nu heb ik sinds vanmorgen ineens last van bloedverlies. Is dit normaal of kan dit kwaad ?
-
Titus Health CareGast
Beste Kaylee,
Ja het is vrij normaal dat na het plaatsen van een spiraaltje je menstruatie wat langer uitblijft dan normaal. Je lichaam moet wennen aan het vreemde voorwerp. Die gewenningsperiode kan soms drie maanden duren. Maak je dus geen zorgen over het feit dat je nu opeens bloedverlies hebt. Waarschijnlijk ben je nu gewoon ongesteld geworden.
Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
LotteGast
Hallo,
Ik heb ruim 7 maanden geleden een mirena spiraaltje laten zetten. Nu bleef ik de afgelopen maanden iedere dag ongesteld en ben ik naar de huisarts gegaan. Deze schreef voor 3 maanden de pil voor mij voor om te kijken of het bloedden zou stoppen. Ik heb nu 4 weken de pil geslikt en het is inderdaad wel iets minder geworden maar er komt nog steeds iedere dag een beetje bloed met redelijk wat slijm uit. Weet u misschien wat een oplossing zou zijn?
-
Titus Health CareGast
Beste Lotte,
Hierboven kun je lezen dat wij alleen vragen kunnen beantwoorden over hormoonvrije spiraaltjes. De Mirena is een hormoonhoudend spiraaltje en heeft andere bijwerkingen. Wij weten daar te weinig van en ik kan je dan ook niet van goed advies dienen. Bespreek het nog eens met je huisarts.
Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
NataliaGast
Goedemiddag. Ik ben 45 jaar. Ik heb sinds kort (febr) het koperspiraaltje laten inbrengen. Gelukkig heb ik er heel goed op gereageerd en heb k slechts 1 weekje na het inbrengen gevloeid.
Ik merk wel dat k heel veel vloei met mijn menstruatie maar daar heb ik helemaal geen last van.
Wat ik wel merk is dat ik nu om de 3 weken menstrueer ipv 4 weken. Dit is nu dus de 2e keer precies die 3 weken. Is dat normaal? Mijn bezoek naar de gynaecoloog doe ik sowieso.
Grtjs Natalia-
Titus Health CareGast
Beste Natalia,
Fijn om te horen dat je goed reageert op het spiraaltje. En ja, het komt vaker voor dat vrouwen in de eerste periode na plaatsing van een spiraaltje onregelmatige menstruaties hebben. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe situatie. Soms duurt die gewenningsperiode drie maanden, maar dat kan ook korter zijn. Je hoeft je dus geen zorgen te maken.
Als je hiervoor de pil hebt gebruikt, kan je door het stoppen daarvan ook last hebben van allerlei ontwenningsverschijnselen. Ook daardoor kunnen menstruaties onregelmatig verlopen. Ik weet niet of je de pil hebt gebruikt?
Bespreek het nog maar eens met je gynaecoloog die je binnenkort ziet.Met vriendelijke groet,
Milly
-
-
MariskaGast
Hallo ik heb al 7 maanden een spiraal en heb al 1,5 weken last van m’n buik en ik kwam achter tijdens het plassen en bij het afvegen dat een beetje bloed was maar ben nog niet naar de dokter geweest enzo maar zal het zijn dat de spiraal niet goed zit?
-
Titus Health CareGast
Beste Mariska,
Je hebt 7 maanden geen klachten hebt gehad. Sinds een anderhalve week heb je last van buikpijn en iets bloedverlies. Dat kan allerlei oorzaken hebben. Als je nog steeds last hebt, dan raad ik je aan naar de huisarts te gaan voor een controle. Die kan beter beoordelen wat er mogelijk aan de hand is.
Vriendelijke groet,
Milly
-
-
CarolineGast
Hallo,
Ik heb afgelopen januari een koperspiraal geplaatst. Nu ben ben ik 2x precies 6 weken na elkaar ongesteld geworden en blijft nu mijn menstruatie uit. Is dit normaal?
Gr. Caroline
-
Titus Health CareGast
Beste Caroline,
Je klacht is niet zo gebruikelijk bij een koperspiraaltje. Heb je hiervoor misschien de pil gebruikt? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat je hormoonhuishouding nog niet helemaal op orde is. Na het stoppen van de pil moet namelijk je natuurlijke cyclus zich weer herstellen. Bij sommige vrouwen kan dat even duren.
Je zou ook naar de huisarts kunnen gaan om het te bespreken. Misschien is er iets anders aan de hand.Vriendelijke groet,
Milly
-
-
Ik heb sinds drie jaar een koper spiraal, vanochtend voelde ik iets vreemd en tot mijn grote verbazing kwam mijn spiraal er ineens uit!! Heeft iemand dit wel eens meegemaakt???? De twee haakjes die aan het spiraaltje zitten lijken afgebroken.
-
Titus Health CareGast
Beste Cindy,
Wat een vervelende situatie. Dat kan in een enkel geval helaas wel eens voorkomen. Maar wel een geluk dat je gemerkt hebt dat je het spiraaltje er uit is gekomen! Je schrijft dat de pootjes er afgebroken zijn. Wil je a.u.b. aangeven welk spiraaltje je destijds hebt laten plaatsen? Dat is belangrijk omdat wij er dan melding van moeten maken.
Ik hoor graag van je,Vriendelijke groet,
Milly
-
-
DaniGast
Hi
Ik ben 22 jaar en na 5 jaar de pil te hebben geslikt heb ik in maart 2018 de T-Safe koperspiraal laten plaatsen. Echter bleek deze na een maand niet goed te zijn geplaatst door mijn huisarts doordat ik geen bloedverlies kreeg, waardoor ik deze opnieuw heb laten plaatsen door een gynacoloog. Na de plaatsimg nog een week licht bloedverlies gehad. Echter daarna niet meer ongesteld geweest. Ook geen krampen of andere menstruatieklachten. Ik ben toen in september 2018 naar mijn gynacoloog geweest om dit te bespreken maar de spiraal zat nog goed op zjjn plek en er werd mij verteld dat ik het PCOS syndroom heb doordat ik niet meer ongesteld wordt (geen eisprong) en doordat er meerdere blaasjes/cystes op mijn eierstokken aanwezig waren.
Ik heb toen Primolut N tabletten meegekregen die ik 2 x per jaar 2 tabletten per dag voor 10 dagen moet slikken. Deze pilletjes wekken de ongesteldheid op.
Ik heb deze pilletjes dus in Oktober 2018 en in Maart 2019 geslikt waarna ik inderdaad ongesteld werd.Echter, nu kreeg ik op 13 mei 2 weken lang weer bloedverlies/ongesteldheid zonder dat ik deze Primolut pilletjes had geslikt. Na deze 2 weken ongesteld te zijn geweest ben ik tot nu toe (nu weer 22 juni) om de week ongesteld. Geen hele heftige bloedingen of klachten, eerder een normale ongesteldheid naar mijn idee.
Is dit naar jullie idee normaal of komt dit vaker voor? Kan mijn eigen ongesteldheid na meer dan een jaar na het plaatsen van de spiraal pas weer op gang komen? Of kan dit ook met Pcos syndroom te maken hebben?
Ik hoop dat jullie mij kunnem adviseren.
Gr,
Dani-
Titus Health CareGast
Beste Dani,
Dank voor je bericht. Je vraag is voor ons echter moeilijk te beantwoorden aangezien je PCOS hebt, dat redelijk complex kan zijn. Ik adviseer je dan ook om contact op te nemen met je gynaecoloog. Die kent je en kan het beste beoordelen wat de oorzaak kan zijn van je veelvuldige menstruaties. Ook voor je dossier is het belangrijk dat je gynaecoloog hiervan op de hoogte is.
Laat je nog weten wat het advies is van je gynaecoloog?Vriendelijke groet,
Milly
-
-
vivianGast
Goedemorgen, Ik heb 1.5jaar een koperspiraal. En nu was ik afgelopen week licht on gesteld nauwelijks zegmaar en nu dat ik er eigenlijk vanaf moet zijn begin ik meer te vloeien zoals ik eigenlijk altijd ongesteld ben. is dat normaal ? Dat wil dus zeggen dat ik eigenlijk nu 2 weken ongesteld ben .
-
-
AuteurBerichten